岡本太郎の「沖縄文化論」
日本人としての生き方の肌理
日本人としての生き方の肌理
Okamoto Taro 'The theory of Okinawa Culture'
The spirit of Japanese - Okinawa
The spirit of Japanese - Okinawa
729/6/2022
文章を書くのはやっぱり好きじゃない。書くなりして記録しないと色々記憶に残らないたちだけど、書いたものを後から見るとこんなふうに考えてたっけ?とか、書くと全てが陳腐でチンケなものになってしまう気がする(元々チンケなものなのかもしれないけど)。し、整然としていないから魅力があるものを綺麗に並べて、魅力を半減させてしまう気もする。綺麗に舗装されてしまう道路とか、立派なビルにとって代わられる田園風景のように。
岡本太郎著作の「沖縄文化論」を読んだ。前回も言ったように、「大地の精神」を読んでからもう少し岡本太郎について知りたいと思って、著作を3冊も買ってしまった。 思えば、私は上京したてから岡本太郎と少しばかりはご縁みたいなものがあったのかもとも思う。というのも、銀座にある「若い時計台」の存在だ。銀座6丁目で働いた数年間、何度この塔の前を通ったかわからない。勤務後目の前の大理石に腰掛けて、同僚と話したり、友達と待ち合わせたり、夏場は蚊に刺されたり・・案外思い出深い。そして、この「若い時計台」を作ってすぐ、岡本太郎は「イザイホー」の儀式を一目見に再び沖縄へ発ったそうな。伏線回収した気がして、ちょっとだけ嬉しい感じさえする。それ以外の接点は、特にないのだけど・・。
けどまあそれ以外にも、「大地の精神」が送られてきたのは沖縄の石垣島からであること。「大地の精神」の中で沖縄について言及されていること。私が数年前からずっと疑問に思っていた、漠然とモヤモヤしたアイデンティティへの問いかけへの手がかりが、この「沖縄文化論」にありそうだと思ったこと。これ以外の2冊は、もしかしたらまた紹介するかもしれない。とにかくこのような経緯があって、今に至る。 一応言及しておくが、この大前提として、この世界がセカンドライフみたいなメタバースやマトリックスみたいなものかもしれない、みたいな話は完全に脇に置いてある。ただ私は、もうちょっと「日本人らしさ」の落とし所を見つけたい。
この本は岡本太郎の「画家の目と詩人の直感で」沖縄、古代日本の息吹を捉えた作品。彼の沖縄滞在記を基軸に、沖縄の民俗やそこから読み解く本来の日本・日本人の姿が彼の視点から書かれている。冒頭で沖縄旅行の印象を簡潔に話しているんだけど、それは「痛切な生命のやさしさ」だそうだ。「日本残酷物語」に収録されている、柳田國男の「山の人生」の一節を引用ながら、こうかいている。
こういう根源的な時間と空間をどのように現代と対決せしめるか、ということが日本文化の本質的であり、緊急な課題ではないか。そしてこのような人間の生き方の肌理は、近代化されるとともに歪んで希薄になってしまった日本人像とは全く違うものであると、岡本太郎は言う。ちなみにこの「山の人生」の一節は、要約するとかなり淡白になってしまうので、気になったら調べてみて欲しい。
他にも印象に残っている箇所があって、彼がのろの息子に連れられて久高島の大御厳に行った時のエピソード。
御厳のような神聖な場所となると、今の感覚だと大きな鳥居とかを想像するが、久高島のものは全く異なるものらしい。本当に、なんにもない。クバやくろつぐが茂っているだけ。香炉もあるがただの石ころが数個あるだけで、どれが神聖なものなのかも見た目では判断できないレベル。しかし、帰路ではなんにもないということが厳粛な実体となって彼をうち続けたという。
なんにもないということに圧倒される。そこから彼は、おそらく我々の先祖の信仰、日常を支えていた絶対感は、これと同質であったのではないかと言う。日本人の血の中、伝統の中に、この何にもない清らかさに対する共感が生きていると。確かに少し、わかる気もする。
他にも「イザイホー」の体験記や、沖縄の伝統舞踊と能・歌舞伎の比較、そしてわび・さびの批判など、彼の視点から見る沖縄と日本の話は考えさせられる部分が多い。当たり前と思っていたけど、そうではないのかもしれないと言うこと。けど当たり前と思いつつも、無意識のどこかで引っかかっていた部分を掘り起こされた一冊だった。
かなり雑な終わり方になってしまうけど、いつもと同様興味があったらぜひ読んでみてほしい。結局私のいう「日本人らしさ」については、まだまだ自力で噛み砕いていく必要があるみたいという結論である。また全然関係ないけど、「テオ・ヤンセン展」が大阪にて7/29-9/25に開催されるらしい。彼は「風を食べて動く生命体」を作るアーティストなんだけど、動く姿を動画で見るとなんとも癒されるというか、いつの間にか見続けてしまうというか、不思議な魅力がある。彼について正直あまり詳しくは知らないけど、生で見れるチャンスがあるのは嬉しいことなので、日本(大阪)にいく予定がある人は是非!
2022/6/29
岡本太郎著作の「沖縄文化論」を読んだ。前回も言ったように、「大地の精神」を読んでからもう少し岡本太郎について知りたいと思って、著作を3冊も買ってしまった。 思えば、私は上京したてから岡本太郎と少しばかりはご縁みたいなものがあったのかもとも思う。というのも、銀座にある「若い時計台」の存在だ。銀座6丁目で働いた数年間、何度この塔の前を通ったかわからない。勤務後目の前の大理石に腰掛けて、同僚と話したり、友達と待ち合わせたり、夏場は蚊に刺されたり・・案外思い出深い。そして、この「若い時計台」を作ってすぐ、岡本太郎は「イザイホー」の儀式を一目見に再び沖縄へ発ったそうな。伏線回収した気がして、ちょっとだけ嬉しい感じさえする。それ以外の接点は、特にないのだけど・・。
けどまあそれ以外にも、「大地の精神」が送られてきたのは沖縄の石垣島からであること。「大地の精神」の中で沖縄について言及されていること。私が数年前からずっと疑問に思っていた、漠然とモヤモヤしたアイデンティティへの問いかけへの手がかりが、この「沖縄文化論」にありそうだと思ったこと。これ以外の2冊は、もしかしたらまた紹介するかもしれない。とにかくこのような経緯があって、今に至る。 一応言及しておくが、この大前提として、この世界がセカンドライフみたいなメタバースやマトリックスみたいなものかもしれない、みたいな話は完全に脇に置いてある。ただ私は、もうちょっと「日本人らしさ」の落とし所を見つけたい。
この本は岡本太郎の「画家の目と詩人の直感で」沖縄、古代日本の息吹を捉えた作品。彼の沖縄滞在記を基軸に、沖縄の民俗やそこから読み解く本来の日本・日本人の姿が彼の視点から書かれている。冒頭で沖縄旅行の印象を簡潔に話しているんだけど、それは「痛切な生命のやさしさ」だそうだ。「日本残酷物語」に収録されている、柳田國男の「山の人生」の一節を引用ながら、こうかいている。
人間生命、ぎりぎりの美しさ、それは一見惨めの極みだが、透明な生命の流れだ。いかなる自然よりも遥かに逞しく、新鮮に、自然である。かつて人間が悠久に生きつぎ、生きながらえてきた、その一コマであり、又その全てを戦慄的に象徴している。ヒューマニズムとか道徳なんていう、絹靴下のようなきめですくえる次元ではない。現代モラルはこれを暗い、マイナスの面でしか理解することができない。だがこの残酷である美しさ、強さ、そして無邪気さ。・・・・・
現代生活のカレンダーによって画一化され、コマ切れにされた時間とその連続。自然に対する畏怖と歓喜を失って無感動に測られる空間。そのような生の条件とはまさに異質だ。
現代生活のカレンダーによって画一化され、コマ切れにされた時間とその連続。自然に対する畏怖と歓喜を失って無感動に測られる空間。そのような生の条件とはまさに異質だ。
こういう根源的な時間と空間をどのように現代と対決せしめるか、ということが日本文化の本質的であり、緊急な課題ではないか。そしてこのような人間の生き方の肌理は、近代化されるとともに歪んで希薄になってしまった日本人像とは全く違うものであると、岡本太郎は言う。ちなみにこの「山の人生」の一節は、要約するとかなり淡白になってしまうので、気になったら調べてみて欲しい。
他にも印象に残っている箇所があって、彼がのろの息子に連れられて久高島の大御厳に行った時のエピソード。
御厳のような神聖な場所となると、今の感覚だと大きな鳥居とかを想像するが、久高島のものは全く異なるものらしい。本当に、なんにもない。クバやくろつぐが茂っているだけ。香炉もあるがただの石ころが数個あるだけで、どれが神聖なものなのかも見た目では判断できないレベル。しかし、帰路ではなんにもないということが厳粛な実体となって彼をうち続けたという。
なんにもないということに圧倒される。そこから彼は、おそらく我々の先祖の信仰、日常を支えていた絶対感は、これと同質であったのではないかと言う。日本人の血の中、伝統の中に、この何にもない清らかさに対する共感が生きていると。確かに少し、わかる気もする。
他にも「イザイホー」の体験記や、沖縄の伝統舞踊と能・歌舞伎の比較、そしてわび・さびの批判など、彼の視点から見る沖縄と日本の話は考えさせられる部分が多い。当たり前と思っていたけど、そうではないのかもしれないと言うこと。けど当たり前と思いつつも、無意識のどこかで引っかかっていた部分を掘り起こされた一冊だった。
かなり雑な終わり方になってしまうけど、いつもと同様興味があったらぜひ読んでみてほしい。結局私のいう「日本人らしさ」については、まだまだ自力で噛み砕いていく必要があるみたいという結論である。また全然関係ないけど、「テオ・ヤンセン展」が大阪にて7/29-9/25に開催されるらしい。彼は「風を食べて動く生命体」を作るアーティストなんだけど、動く姿を動画で見るとなんとも癒されるというか、いつの間にか見続けてしまうというか、不思議な魅力がある。彼について正直あまり詳しくは知らないけど、生で見れるチャンスがあるのは嬉しいことなので、日本(大阪)にいく予定がある人は是非!
2022/6/29
Of course I do like reading, but I don't really like writing.
Though I'm the person who is bad at remembering things unless I put them down on a paper or do
stuff like that, I think they look poor and cheesy after I
do so, and at first they aren't supposed to be like that at least. Also, I feel like I make them
less
attractive by organising them neatly that are fascinating in chaos just the way they are. It’s
almost the same as ‘beautifully’ paved roads in a countryside, traditionally trimmed gardens, and reinforced-concrete buildings that are replacing with rural landscapes. I know it sounds like I’m just dwelling over it but I hope it makes sense to some extent.
I read 'The theory of Okinawa culture' written by Taro Okamoto. As I said in the previous article, I wanted to know about him after reading 'The spirit of the Earth' so I just had to buy 3 books written by him. Looking back, I feel that I might have kind of a bit of connection with him. It's just because of the monument called Young Clock Tower though. I don't know how many times I passed it by for years as I used to work in Ginza. There are lots of memories with that unexpectedly.. meeting up with my friends in front of that monument, talking with my colleagues sitting down on a marble bench, getting a mosquito bite in summer… Additionally, he left for Okinawa to see the ritual called Izai-ho just after finishing the monument. I feel content because it seems to me that paid off the foreshadowing though I don't have any contact points other than that.
Anyway there're also the facts that I received the book 'The spirit of the Earth' sent from Okinawa, Ishigaki Island, the writer mentions Okinawa in the book, and I felt from this book I could get a clue of the question about my identity which has been vague and hazy, and I've had for about 4years (I might introduce the other 2 books next time by the way). And here I am with this thing and that. I mention this just in case that all I’m going to say is on the premise that the theory of ‘this world might be a metaverse such as second life or like a film Matrix’ is completely set aside. I just would like to find a place inside me for the concept of Japaneseness.
This book is about a touch of Okinawa and the ancient Japan, and written through Okamoto's eyes as an artist and his intuition as a poet. It's based on his travel journal of Okinawa and he writes about folk customs of Okinawa and original Japan and Japanese that can be read from that. At the beginning, he introduces the impression of Okinawa he’s got. He describes it as 'sharp softness'. He says this below, excerpting some parts of 'Life of living in mountains' written by Kunio Yanagida.
The essential and urgent issue of Japanese culture is how to confront this thought of fundamental time and space with modern times. He says this kind of way of living life is different from Japanese image that has been thinner and more distorted as it got modernised. As a side note, please search an original passage from 'Life of living life in mountains' if you're interested in. I don’t even summerise it here just because it looks too light if I do so.
The another part that impressed me is a story about his trip to Kudaka Island with Noro's son to see 'Miitsu'. ’Miitsu’ means a spiritual and sacred spot for communicating with Gods.
You might imagine a titanic entrance gate as it's such a religious space, but the one in Kudaka Island is completely different from that. He says there was literally nothing. There were barely Kuba and Kurotsugu trees around. Of course he could find incense burners which was for communicating with Gods, but they were just small, normal stones that couldn't be recognised as sacred. However, the fact 'there is nothing' beat him hardly on his way back.
Because he was overwhelmed by nothingness, he says it must be the same quality as absoluteness that used to support our ancestors' beliefs and their daily lives, and the empathy for purity of this nothingness lives in our Japanese blood and culture. I get what he means in some way.
Apart from that, there're stories about experiences of Izai-ho, the comparison of Okinawa traditional dance and No/Kabuki, and the criticism of the concept Wabi-sabi. Many parts made me think seriously that I need to have second thoughts about things that I used to take for granted. In this way, this book is the one that digs up what I was unconsciously feeling something wrong with in my mind.
I'm sorry to finish this roughly, but please try to read this book if you're interested in it. By the way about 'Japaneseness' that I mentioned at the beginning, as a conclusion I think I need to consider it by myself a bit more. Also this is off the whole topic, there's an upcoming exhibition 'Theo Jansen' at Osaka ATC gallery from 29th of July to 25th of September. He is an artist who makes 'the moving creatures by eating winds' that are somehow so unique and attractive you cannot help watching them. I don't really know about him to be honest, but this should be a good chance to see them in person so please have a look if you have a plan to visit Osaka!
29/6/2022
I read 'The theory of Okinawa culture' written by Taro Okamoto. As I said in the previous article, I wanted to know about him after reading 'The spirit of the Earth' so I just had to buy 3 books written by him. Looking back, I feel that I might have kind of a bit of connection with him. It's just because of the monument called Young Clock Tower though. I don't know how many times I passed it by for years as I used to work in Ginza. There are lots of memories with that unexpectedly.. meeting up with my friends in front of that monument, talking with my colleagues sitting down on a marble bench, getting a mosquito bite in summer… Additionally, he left for Okinawa to see the ritual called Izai-ho just after finishing the monument. I feel content because it seems to me that paid off the foreshadowing though I don't have any contact points other than that.
Anyway there're also the facts that I received the book 'The spirit of the Earth' sent from Okinawa, Ishigaki Island, the writer mentions Okinawa in the book, and I felt from this book I could get a clue of the question about my identity which has been vague and hazy, and I've had for about 4years (I might introduce the other 2 books next time by the way). And here I am with this thing and that. I mention this just in case that all I’m going to say is on the premise that the theory of ‘this world might be a metaverse such as second life or like a film Matrix’ is completely set aside. I just would like to find a place inside me for the concept of Japaneseness.
This book is about a touch of Okinawa and the ancient Japan, and written through Okamoto's eyes as an artist and his intuition as a poet. It's based on his travel journal of Okinawa and he writes about folk customs of Okinawa and original Japan and Japanese that can be read from that. At the beginning, he introduces the impression of Okinawa he’s got. He describes it as 'sharp softness'. He says this below, excerpting some parts of 'Life of living in mountains' written by Kunio Yanagida.
Human being's life that is just barely beautiful looks so miserable at one glance, but it is a
flow of transparent life.
It's powerful, fresh and natural way more than any other nature. It is one part of the story of
human being has survived for a long time and symbolises all of them dreadfully.
It is not on the level of humanism and morality that can scoop something by the texture like
silk socks.
Modern moral cannot understand it and regard it as dark. This cruel beauty, strength, and
innocence…
Time that is standardized and shredded into pieces following modern calendar. Space that is unaffectedly measured without rupture and fear of nature. It is just different from these kind of terms.
Time that is standardized and shredded into pieces following modern calendar. Space that is unaffectedly measured without rupture and fear of nature. It is just different from these kind of terms.
The essential and urgent issue of Japanese culture is how to confront this thought of fundamental time and space with modern times. He says this kind of way of living life is different from Japanese image that has been thinner and more distorted as it got modernised. As a side note, please search an original passage from 'Life of living life in mountains' if you're interested in. I don’t even summerise it here just because it looks too light if I do so.
The another part that impressed me is a story about his trip to Kudaka Island with Noro's son to see 'Miitsu'. ’Miitsu’ means a spiritual and sacred spot for communicating with Gods.
You might imagine a titanic entrance gate as it's such a religious space, but the one in Kudaka Island is completely different from that. He says there was literally nothing. There were barely Kuba and Kurotsugu trees around. Of course he could find incense burners which was for communicating with Gods, but they were just small, normal stones that couldn't be recognised as sacred. However, the fact 'there is nothing' beat him hardly on his way back.
Because he was overwhelmed by nothingness, he says it must be the same quality as absoluteness that used to support our ancestors' beliefs and their daily lives, and the empathy for purity of this nothingness lives in our Japanese blood and culture. I get what he means in some way.
Apart from that, there're stories about experiences of Izai-ho, the comparison of Okinawa traditional dance and No/Kabuki, and the criticism of the concept Wabi-sabi. Many parts made me think seriously that I need to have second thoughts about things that I used to take for granted. In this way, this book is the one that digs up what I was unconsciously feeling something wrong with in my mind.
I'm sorry to finish this roughly, but please try to read this book if you're interested in it. By the way about 'Japaneseness' that I mentioned at the beginning, as a conclusion I think I need to consider it by myself a bit more. Also this is off the whole topic, there's an upcoming exhibition 'Theo Jansen' at Osaka ATC gallery from 29th of July to 25th of September. He is an artist who makes 'the moving creatures by eating winds' that are somehow so unique and attractive you cannot help watching them. I don't really know about him to be honest, but this should be a good chance to see them in person so please have a look if you have a plan to visit Osaka!
29/6/2022