jp
en 
AINU
プリミティブアートの側面から見るアイヌ、そして共生
AINU
Ainu culture and the notion of coexistence from the perspective of Ethnographic art
Ainu 1531/5/2023


田園風景。映画「おもひでぽろぽろ」によると、それは人間が作り出したもので、自然にできた産物では全くないらしい。農村に住む人々が、住みよいよう道を作り田んぼを作り、できた風景である。けどそれと比べても都会で見える景色はかけ離れているから、人は田舎にきては、懐かしく感じるのだと。世の中、意識を向けてみると新しい発見に出会うことが本当に多い。自分が行う無意識の情報の取捨選択とも関係している気がする。

ところでヨーロッパ側に住んでやっぱり改めて気づくのは、特にこちらで生まれ育った人々には、ヨーロッパは「内」でそれ以外は「外」である、という意識が潜在下にあるということ。もちろん全世界どの人間にも「内は内、外は外」みたいな感覚はある。それに言葉ではなんとでも言えるし、実際に意識してそう思っている人は大して多くはないと思うけど。この歴史的に見て常に先進国側であったヨーロッパ諸国が、「プリミティブアート」「プリミティヴィム」という考え方を創造したらしい。「進歩した」側に位置づける社会・人間(ヨーロッパ)が、「遅れた」社会・人間(ヨーロッパ圏外)に付与する一方的な表象、ともとれるこの表現には、根本的に一方通行の認識がある事を常に念頭に置く必要がある。

ではまず、プリミティブアートとは?
定義でさえ諸説あるが。ざっくりMoMAのウェブサイトからの引用を元にいうと、(特に)西洋の人々から見た、様々な時代における非西洋社会の芸術を指すために使用されてきた用語。後に紹介するプリミティヴィズムと同様、今はもはや死語につつある言葉・概念らしい。農民芸術・素朴芸術・児童美術・精神病者の芸術などアウトサイダーアートも対象とすることがある。ヨーロッパの人々にとって、ヨーロッパ圏外の文化や美術などの関心は、15世紀末のコロンブスのアメリカ発見で芽生え、それから帝国主義時代を除き、未開社会の芸術作品や文化などが、徐々にヨーロッパの人々に伝わることとなった。プリミティブアートに影響を受けた有名な画家としては、タヒチに滞在し現地のモチーフを絵画に取り入れたポール・ゴーギャンや、アフリカ大陸のお面などの彫刻に影響を受け、後にキュビズムを確立させたパブロ・ピカソなどがいる。
そして、プリミティヴィスム。逆進性を特徴とするユートピア思想。祖先たちが持ち合わせていた概念的な「自然状態」、あるいは文明を超えて生活する民族の自然状態を理想とする思想のことだ。類義として、半植民地主義・オリエンタリズムなどが挙げられる。そして私がこれらに触れたときに思ったのは、母国でいえば『日本:アイヌ・琉球』も、『ヨーロッパ:ヨーロッパ圏外』と似たものがあるのではないか、ということだ。もちろん詳細には全く本質の異なるものではあるけれど、日本の大陸側にとって、アイヌや沖縄のアートも歴としたプリミティブアートと言えなくもない気がする。遠い昔日本国が、自分たちよりも「文化的に遅れている」と見えたアイヌや琉球の土地を侵略し、統合した。そして日本化させるために彼らの文化を規制し、自分たちの枠組みで彼らの文化を振り分け、管理し、鑑賞している。その側面だけを切り取って見ると、共通項があるのではないかと。ということで、今回はプリミティブアート、及びアイヌに注目する。

まず「アイヌ」とは。
アイヌとは、現在では日本の北海道に位置する場所に古くから住んでいる民族である。 神を意味する「カムイ」に対して、「アイヌ」は「人間」を表す言葉であるそうだ。カムイ達は基本的にカムイ・モシリ(神々の大地)に住んでいて、熊などの動物の姿を借りてアイヌ・モシリ(人間の大地)にやってくる。アイヌの人々は、狩猟するため山に入るときは丁寧に祈り、狩をしてカムイを迎え、その狩った動物の肉・骨・皮など、余すところなく大切に使ったという。植物も同様に礼の限りを尽くし、敬意を表す。しかしカムイは必ずしも西洋や日本の神や仏のように絶対的な力を持っているのではなく、アイヌも全てに黙って従うわけではない。しっかりと儀式や祈りを行なったにもかかわらず事故や災害などが起こった際は、カムイに抗議することさえあったという。というように、カムイとアイヌは対等な立場として存在している。

他にも、アイヌの人々の入れ墨の歴史には圧巻させられる。最近のDNAの調査によると、アイヌの人々は12000年前の縄文人の子孫であり、アイヌの文化の多くはその縄文の人々からの影響を多く受けている可能性があることが明らかになっているのだ。さらに、つい最近までアイヌの女性達は顔に入れ墨を入れる伝統を保持しているが、その習慣は太古の縄文人からのものであるという議論すらあるのである。この中でまず興味深いのは、彫り師は女性だけに限定されており、母系の血統で何世紀にもわたって続けられてきた習慣であったということだ。また、入れ墨が行われる際のその空間は非常に神聖で、アイヌ神話の宇宙の生きた縮図を家空間全体で表すように配置・装飾して行われていた。初めに触れた通り当時の江戸の日本政府は彼らの入れ墨の文化を規制したが、彼らにとって入れ墨は結婚や来世、そして魔除けに関連する彼らの生・宗教の一部であったため、彼らは大きく反発し、悲しんだという。(*)
このようにアイヌには、当時の日本からすると圧倒される・既存の枠組みでは説明できないような生活の知恵・模様・儀式・精神性があった。身の回りの木製の道具には精緻な彫刻をほどこして魔物が取り付かないようにしたり、身につける模様を刻み込んだニンカリ(耳飾り)やレクトゥンペ(チョーカー)などのアクセサリー、儀式の時には女性はタマサイやシトキと呼ばれる首飾り、男性はサパンペと呼ばれる冠をするなど、装いに工夫を凝らすと同時に、それらは美しさ、今で言う芸術性の追求も伴っていたという。当時は統合のためそのような価値に排他的であった日本が今になってそれらの価値を再認識していることからも、アイヌの生活に基づく知恵・美の追求は、いつの日も比にならない素晴らしさを持つように思う。

そしてアイヌといえば、私の一番最近の記憶は、「ゴールデンカムイ」だ。作者の野田サトル氏は徹底した取材主義で知られており、アイヌ文化についてかなり詳しく、とても上手に話に組み込まれている。なんとなくだけど、この漫画のおかげでアイヌを身近に感じるようになった気もする。というのも、普通に生きているとあんまり知る機会がない彼らの文化を、覗き見することができたからだ。
例えば、繰り返し出てくる「チタタプ」のシーン。チタタプとは狩猟で得た素材を細かく刻んでつくる料理のことで、作中ではリスなどをチタタプにしていただいている。説明した通り、狩猟したものを余すところなく使おうというアイヌの思想に触れることができる。他にも、放送中の4期で出てくるチカパシという男の子は、明治後期までは使われていた地域があったという、チェブケレという鮭の皮で作った靴を履いている。


この靴、ヒレの部分が靴底にあって、雪道の滑り止めになるんですが、寒さで靴自体がカッチカチになるのでストーブで柔らかくしようと置いておくと犬に食べられるという、なんとも悲しくも可愛らしい話がありました。 僕は手元にサケ皮の靴の資料が欲しくて、二風谷の工芸家の方に作って頂こうと頼んだのですが、「もう現代のサケでは大人用の大きな靴が作れない」というんです。サケのサイズが小さくなってしまって。 もはや博物館に保管されている靴しか存在せず、新たに作ることも出来ない。環境の変化でアイヌ文化が一つ絶えようとしている一例を見たわけです。 と言っても、誰かが悪いという話をするつもりはないのですけれど、印象的な体験でした。


と野田氏は語る。
グローバル化や現代社会やそれを取り巻く環境が発展するにつれて、やはり自然といわゆる社会とのバランスは、この何十年見過ごせない問題になっている。もちろん上記のエピソードは地球温暖化・自然破壊が大きく影響していると言えるが、一方でアイヌたちも、当たり前に同じ人間で、「新しいもの好き」であり、昔和人や異国の贈与品を祭の際などに大切に身につけたという。そして昔のアイヌの人々は、自分たちの文化や作る服・彫刻・今では芸術と言われる区分のものをそれほど価値のあるものと認識していなかったそうだ。現代の人々も、他の国に出ないと自国の価値や文化の美しさがあまり理解できない・気づけないのと同様である。「ゴールデンカムイ」では、アイヌの少女アシリパさんが、「便利で豊かに暮らそうとするのは、人間の性分で仕方がないことだけど、自分たちの文化がどれだけ大切ではかないものか、その価値をみんなに気付かせるのが自分の役割だ」と言って作品が終わる。作者野田氏も、「アシリパは、森林を破壊する人間たちを憎むのではなく、人間の業を理解しつつもなんとか、方法を模索し共に生きていくキャラクターにしたかった」と言う。

どこのインタビューか忘れてしまったけど、誰かが「自然を自然と捉え、分けて考えるのは人間だけ。他の生き物達は自分たちを自然の一部として認識しているから、自分たちと自然、というような概念さえない。つまり、「自然とともに生きる」という人間が作り出した言ってしまえば妄想の類」みたいなことを言っていた。作品中のアイヌは、来年の為に、木が死なない為に、次の収穫の為に、「採りすぎない」という考え方を伝えているという。中庸みたいなものは難しいのかもしれないけれど…「自分たちだけが良ければいい、自分たちからはこう見えるから正しい」みたいな姿勢ではなくて、ともに生きる—「共生する」方向性が、一人一人の価値観の中に必要なのかもしれない。と、先に述べた「日本:アイヌ」の話も、自然破壊の話も、「互いを尊重し、排他することなく、敬意を持って共に生きる」というアイヌの姿勢に学ぶところがあるように思う。
図らずも、一番初めのナウシカとユージーンさんのコラムに終着点が似てしまった。夏を迎える準備に皆気持ちが上立ち、そして忙しい時期だと思うけど、時間があれば覗いてみてほしい。
p.s. あまり模様について言及できなかったが、BBCのサイト「The fabrics that reveal the 'other' Japan」に詳しく載っていた。アイヌの歴史・文化・歴史についても、今は他にもたくさんの書籍が出版されている。気になる方は是非。
2023/5/18

Rural scenes. According to the film “Only Yesterday” by Studio Ghibli, they are actually something we human beings have created, not products of nature. People who live in the countryside arrange paddy fields to make their lives easier and that is how the scenes are created. But it is still so different from what we have in the urban cities people feel nostalgic when they come and happen to see the rural scenes, even if they are 'artificial'. It was something I didn't really realise and think about before I watched the film. You always find something new in things if you try to gaze at them consciously. In my opinion, it is also related to the selections of information you and your brain make unconsciously/subconsciously on a daily basis.

By the way, after moving to Europe, I re-realised that especially the people who are from European countries subconsciously have this notion that says Europe is inside and the other parts of the world are just outside. Of course every person all over the world has the thought of "We have our rules, they have theirs" of some kind. Also talk is always cheap as you know, and I don't think not so many people actually think like that without a doubt. Anyway, these European countries that were always historically on the side of 'developed' countries created the thoughts "Primitive Art" and "Primitivism". These words can be also taken as unilateral ideas that are only made by the 'developed' people and the 'developed' societies for the other undeveloped side, which you should keep in mind all the time.

First of all, what is Primitive Art?
Roughly speaking and according to the website of MoMA, it is 'a term that has been used to refer to the art of various historical European periods and of non-Western societies' especially from the point of view of European people. Actually this word, and the word Primitivism seem a bit obsolete. This term is sometimes aimed at Peasant art, Naïve Art, Children's art, and Outsider art. The Europeans' interests in those kinds of cultures and art started sprouting at the end of the 15th century when Columbus discovered and set foot in America continent, and these primitive cultures and art gradually spread among the Europeans apart from the age of imperialism. There are Paul Gauguin who stayed in Tahiti and took the local motifs into his artworks, and Pablo Picasso who was affected by African sculptures and eventually built the movement/notion called Cubism, as some of the famous artists who were inspired by Primitive art.
Primitivism.
In other words, A utopian thought characterised by regressivity. It is the idea that believes it is ideal to follow the conceptual “state of nature” that our ancestors possessed, or the natural state of people who live beyond civilization. It sometimes includes semi-colonialism and orientalism as synonyms. What I thought when I encountered this idea is that the combination 'Japan: Ainu and Ryukyu' in Japan might be similar to 'Europe: Outside of Europe'. Of course, they're essentially different in details. But personally, it seems art from Ainu or Ryukyu can be categorised as primitive art to some extent. A long time ago, people in Japan in the past invaded and annexed the lands of Ainu and Ryukyu as they regarded them as 'less developed'. Then they regulated everything the local people had just to japaneseise it, distributing and managing their cultures using Japan's own framework at that time. Considering that side of the fact, there could be some points in common. So, this time will be focused on Primitive art and Ainu.

To begin with, let me start with exploring what 'Ainu' is.
Ainu nomally describes the tribe / a group of people who have lived for a long time in Hokkaido, north part of Japan. The word Ainu means a human being whereas 'Kamuy' means a God, according to Wikipedia. The Kamuy originally live in the lands of Gods called Kamuy Moshiri, coming to the earth called Ainu Moshiri, transforming into animals like bears. The Ainu pray for the kamuy sincerely when they go into the mountains for hunting and gratefully use all of what they get such as meat, bones, and skins. They show appreciation and respect not only for animals but also for plants as they believe the kamuy lives in every single life. However, it is not like they always follow the kamuy, which is different from the gods in Europe or at least Japan that have absolute power. They sometimes address a protest to the kamuy when disasters and accidents happen though they pray properly and fully. In this way, it can be said they exist on equal footing, which is interesting.

The history of tattooing by the Ainu people is also impressive. According to recent DNA evidence, they are descendants of the Jomon people 12000 years ago and many of their cultures seem to have been inherited from them. It's said Ainu women retained a tradition of facial tattooing until very recently, and the Jomon people added it to their custom in the distant past.
What is another remarkable thing about the Ainu's tattooing is that it was exclusive to females and it is a custom that had continued for centuries in the matrilineal lineage. Tattooing needs to be done in a house that is sacredly decorated as a living microcosm of the Ainu mythological universe. When the Japanese government in the Edo at the time regulated their tattooing culture as I mentioned, they were greatly raged and saddened as tattooing for them was an important and essential part of their life and religion related to marriage, the afterlife, and amulets. (*)
As seen above, they have overwhelming and quite unique wisdom, patterns, rituals, and spirituality that could not be understood by the Japanese in the Edo period. For example, the wooden utensils were elaborately carved and the accessories such as Ningkali (earrings) and Lektumpe (chokers) were engraved with patterns so they protected the people from evil. They put a lot of thought into their outfits as women wore a necklace called Tamasai or Shitoki, and men wore a crown called Sapampe during ceremonies. In this way, It was at the same time the meaning of what we now call pursuing beauty and artistry. Their pursuit of wisdom and beauty based on daily life seems to be always incomparable at any time as today's Japan has re-recognised the value of it although they used to be strictly trying to integrate the Ainu people.

Speaking of the Ainu, my personal latest memory is about “Golden Kamuy”. The author Satoru Noda is famous for his passion for thorough coverage and research, and they are embedded in the story quite well, which makes people easy to understand the Ainu culture by reading/watching it. You might feel much closer to the Ainu culture thanks to the anime to some extent because you would be able to get a glimpse of their culture that you don't usually have opportunities to know about in normal life.
For example, there are some scenes of "chitatap” come up repeatedly. “Chitatap” is an ainu dish where you make minced meat that you get by hunting so you can eat even the toughest part of the meat. In that anime, Ashirpa and Sugimoto eat it using squirrels' meat. Here you can have a glance at the Ainu culture that tells you to try not to waste anything you have, as I explained. Apart from that, there is another scene I would like to mention: a boy named Cikapasi, who appears in the 4th season of Golden Kamuy, wears shoes made from salmon skin called chebukere, which is said to have been used in some areas until the late Meiji period.


These shoes have salmon fillets on the bottom of them so people who wear them don't slip on icy roads. They themselves can get frozen when it is too cold, and it is said that dogs eat the fillets up when people put them around heaters to make them warmer. I wanted samples of those shoes and asked craftsmen for them in Nibutani, but they told me they cannot make new ones anymore because today's salmons got so much smaller. Now there are only the ones kept in the museum in the world. I witnessed the example of one of the Ainu cultures coming to an end because of the changes in the environment. I am not trying to look for any responsibility for that, but it was still a striking experience.


Mr.Noda says.
As globalisation and modern societies including the environments surrounding have developed, the balance between nature and what is called society has been something that cannot be overlooked for several years. Of course, the story above is strongly affected by global warming and the destruction of nature, which made the Ainu lose part of their culture sadly. But at the same time, the Ainu people also love new things as well as people who live in cities do. It is said they used to wear gifts from Wajin and other countries with great care during festivals and other special occasions. Also, they didn not even really regard their culture, the clothes and the sculpture they made, and any artistic things as worthy as we do because those things were just so natural for them and parts of their lives. I think it is the same as modern people who can't really appreciate the beauty of their own cultures and values until they get out of them or see them from another side of view. In Golden Kamuy, the story comes to an end when the Ainu girl Asirpa said 'It is just too natural for human beings to try to live conveniently and to enrich their lives, but my role is to make them realise their cultures' values and how important and valuable they are'. The author Mr. Noda also says 'I wanted Asirpa to be a character that tries not to hate people who have destroyed the forests and to find a way to live together in a sense while understanding them'.

I cannot remember the details but in the interview, someone said 'It is only human beings that draw a clear distinction between themselves and nature. All of the other creatures recognise it as part of themselves and don't even have anything that divides “nature” from themselves. Therefore, it can be said the concept of “living with nature” is a delusion of some kind that humans invented'. The Ainu people in the anime tell the idea that 'you don't take too much of anything' for the next year, for the next harvest, and not to make trees die. That personally I think connects to the interview I mentioned to an extent. It sounds a bit hard to follow this kind of moderation at all times, but it seems necessary and important for every person to have a value that tells you to 'live in harmony with each other', rather than to have an attitude that implies 'you don't care about others but yourself, and only what you think is right is always right'. In this way, there are lots of things to learn from the Ainu's attitude that tells you the importance of 'respect and accepting each other, and living together', when it comes to what I mentioned previously: the story of "Japan: Ainu" and of the destruction of nature. I have unexpectedly got to the same final destination as that of the first journal about Nausicaa and Eugene. It must be a busy season as you are getting ready for summer and looking forward to it, but please have a look when you have time.
p.s. I could not really mention the fabrics and the patterns of the Ainu, but found the article by BBC "The fabrics that reveal the 'other' Japan" that introduces them in detail. Also, nowadays there are lots of books and information about the Ainu culture and history. Please have a look if you like.
18/5/2023

Ainu
*'TATOOING AMONG JAPAN'S AINU PEOPLE'the article about the details of ainu tatooing culture