マーク・ロスコ
瞑想する絵画
瞑想する絵画
Mark Rothko
Meditational paintings
Meditational paintings
1125/10/2022
マーク・ロスコ
瞑想する絵画
つい先日、たまたま4連休ができたので、Tate Britainに初めて行ってきた。
とりあえず着いてカフェでご飯を食べていたんだけど...たまたま隣に座っていたおじちゃんと仲良くなって、散々人生相談など話し込んだ後に、一緒に回ることに。 彼は何度も来ているらしく、色々解説してもらいながら笑、ぐるっとみて回った。 Tate Modernとは違い、Tate Britainはたったの2フロアしかない。優しい。それでも、私にとってはかなりの規模だったけど。まあそれで気に入ったというか、目に止まったアーティスト(というよりもこれは彼のお気に入りらしいのだけど)を紹介する。
マーク・ロスコ。
彼はユダヤ・ロシア系のアメリカ出身のアーティストだ。 今回はだいぶ彼本人についての解説は省き、このコレクションに重きを置いて説明とかをしたいと思う。 このコレクションは、彼がTate Galleryに寄贈したもので、元々はニューヨークにあるSeagram Buildingのフォーシーズンズというレストランに依頼されて作った作品。 彼はこのシリーズを作る際、しっかりと全体として確認して作品を作るために大きなスタジオをわざわざ借りて制作していたらしい。しかも1回目の試作品たちが気に入らなくてそれぞれを個々のピースとして売ったりしたそうな。 と言うのも彼にとってシリーズとして作品を作るのはこれが初めてだったらしく、かなりこの作品群に固執していたらしい。と言うより思い入れがあったというか。で、しかもこれのインスピレーション源はミケランジェロが作ったフィレンツェのローレンシア美術館の壁らしく。 それの印象は、扉とか窓とかが全くない部屋に閉じ込められているような感覚に陥らせる空間だったという。だから彼もこのシリーズを通して同じような感覚を見る人に体感してほしかったと。 だけどレストランだから、彼の望む空間よりもはるかに照明は明るすぎるし、風通しは良すぎるし、主役は鑑賞者ではないと。で契約を解消して、紆余曲折あり、今Tate Britainに所蔵されているという経緯らしい。 もしもっと詳しく知りたい場合は、Tateのウェブサイトや、あるいは日本語でも彼の経歴について詳しく書いているサイトを見つけたので、調べてみて欲しい。
この中の一つのBlack On Maroonという作品が一番個人的には気に入っている。先程言ったように空間に重く切り詰められるような感覚・・?もあるのだけど、同時に優しい。 このシリーズだけかは不明だけど、少なくともこれらは瞑想する絵画と呼ばれていて、 それだけ潜在意識的に視覚に優しい、副交感神経を刺激する何かがあるらしい、この絵たちには。色々と教えてくれていたおじちゃんも、 「これの2本のうちの1本の下の方だけに注目してみると、縮んだり伸びたりするんだ。」と言っていた(し実際にやってみたらそうだった!!)。
とロスコは言う。 つまり、神話的な絵画と同様に、基本的な人間の感情を表し、それに訴えかけることができるのがロスコの作品らしい。
また全然話が変わってしまうのだけど、そのおじちゃん?おじさまと話していた時にお勧めされた本をこちらにも紹介しておく。 有名なフランスの文学者ジャン=ポール・サルトルの「実存主義とはヒューマニズムである」と「存在と無」だ。どちらも有名だと思うけど、読んだことない。カミュと同時代を生きた彼のものの見方も、時間がある時にぜひ垣間見てみたいと思っている! Tate Britain、もう一度行きたいと思った。このシリーズが置いてある部屋、照明がかなり暗くなっているの。意図的にだと思うけど。本当に瞑想的というか、向き合わざるをえないみたいな状況にいる感じがする。 また何度かこの作品集を目の当たりにしたら、違うものが見えてきそうな感じもする。すごく素敵なことだと思います。以上、マーク・ロスコの紹介。次回も同美術館に所蔵されている作品・アーティストについて書く予定。
2022/10/25
瞑想する絵画
つい先日、たまたま4連休ができたので、Tate Britainに初めて行ってきた。
とりあえず着いてカフェでご飯を食べていたんだけど...たまたま隣に座っていたおじちゃんと仲良くなって、散々人生相談など話し込んだ後に、一緒に回ることに。 彼は何度も来ているらしく、色々解説してもらいながら笑、ぐるっとみて回った。 Tate Modernとは違い、Tate Britainはたったの2フロアしかない。優しい。それでも、私にとってはかなりの規模だったけど。まあそれで気に入ったというか、目に止まったアーティスト(というよりもこれは彼のお気に入りらしいのだけど)を紹介する。
マーク・ロスコ。
彼はユダヤ・ロシア系のアメリカ出身のアーティストだ。 今回はだいぶ彼本人についての解説は省き、このコレクションに重きを置いて説明とかをしたいと思う。 このコレクションは、彼がTate Galleryに寄贈したもので、元々はニューヨークにあるSeagram Buildingのフォーシーズンズというレストランに依頼されて作った作品。 彼はこのシリーズを作る際、しっかりと全体として確認して作品を作るために大きなスタジオをわざわざ借りて制作していたらしい。しかも1回目の試作品たちが気に入らなくてそれぞれを個々のピースとして売ったりしたそうな。 と言うのも彼にとってシリーズとして作品を作るのはこれが初めてだったらしく、かなりこの作品群に固執していたらしい。と言うより思い入れがあったというか。で、しかもこれのインスピレーション源はミケランジェロが作ったフィレンツェのローレンシア美術館の壁らしく。 それの印象は、扉とか窓とかが全くない部屋に閉じ込められているような感覚に陥らせる空間だったという。だから彼もこのシリーズを通して同じような感覚を見る人に体感してほしかったと。 だけどレストランだから、彼の望む空間よりもはるかに照明は明るすぎるし、風通しは良すぎるし、主役は鑑賞者ではないと。で契約を解消して、紆余曲折あり、今Tate Britainに所蔵されているという経緯らしい。 もしもっと詳しく知りたい場合は、Tateのウェブサイトや、あるいは日本語でも彼の経歴について詳しく書いているサイトを見つけたので、調べてみて欲しい。
この中の一つのBlack On Maroonという作品が一番個人的には気に入っている。先程言ったように空間に重く切り詰められるような感覚・・?もあるのだけど、同時に優しい。 このシリーズだけかは不明だけど、少なくともこれらは瞑想する絵画と呼ばれていて、 それだけ潜在意識的に視覚に優しい、副交感神経を刺激する何かがあるらしい、この絵たちには。色々と教えてくれていたおじちゃんも、 「これの2本のうちの1本の下の方だけに注目してみると、縮んだり伸びたりするんだ。」と言っていた(し実際にやってみたらそうだった!!)。
私は基本的な人間の感情(悲劇、エクスタシー、運命など)を表現しているだけです。
人々の多くが私の作品に直面したときに、感情が揺さぶられて泣くという事実があるので、私は基本的な人間の感情を伝えることができていると思っています。
私の絵の前で泣く人たちは、私が絵を描いたときと同じような宗教的な体験を感じています。色彩の関係のみで美術を語る人は間違っています。
人々の多くが私の作品に直面したときに、感情が揺さぶられて泣くという事実があるので、私は基本的な人間の感情を伝えることができていると思っています。
私の絵の前で泣く人たちは、私が絵を描いたときと同じような宗教的な体験を感じています。色彩の関係のみで美術を語る人は間違っています。
とロスコは言う。 つまり、神話的な絵画と同様に、基本的な人間の感情を表し、それに訴えかけることができるのがロスコの作品らしい。
また全然話が変わってしまうのだけど、そのおじちゃん?おじさまと話していた時にお勧めされた本をこちらにも紹介しておく。 有名なフランスの文学者ジャン=ポール・サルトルの「実存主義とはヒューマニズムである」と「存在と無」だ。どちらも有名だと思うけど、読んだことない。カミュと同時代を生きた彼のものの見方も、時間がある時にぜひ垣間見てみたいと思っている! Tate Britain、もう一度行きたいと思った。このシリーズが置いてある部屋、照明がかなり暗くなっているの。意図的にだと思うけど。本当に瞑想的というか、向き合わざるをえないみたいな状況にいる感じがする。 また何度かこの作品集を目の当たりにしたら、違うものが見えてきそうな感じもする。すごく素敵なことだと思います。以上、マーク・ロスコの紹介。次回も同美術館に所蔵されている作品・アーティストについて書く予定。
2022/10/25
The other day I went to Tate Britain for the first time when I got 4days off in a row. I arrived in the gallery,
having a lunch at a cafe... and then, I somehow started talking with a guy sitting
next to me.
I talked about my life a lot and so did he, and we eventually explored the gallery together. It
wasn't
his first time visiting there so mainly he introduced lots of works there to me.
It's only a two-story building, which is so different from Tate Modern. Amazing. It was still
massive
for me though. Anyway I'm going to talk about the collection of the artist I found interesting (I'd
say it's more like his favorite).
Mark Rothko.
He is a Jewish/Russian artist from America. For this time, I'm just talking about this series of his work, not much about his life. This collection, which was originally made for the restaurant called Four Seasons in the Seagram Building in New York, was donated to Tate Gallery by him. He rented a large studio just for this project to see his paintings as one collection. Because this was the first time for him to make paintings as a series, he was even obsessed with or really into this project. He wasn't satisfied with the first series and he sold them individually.
He was subconsciously inspired by Michelangelo's walls in the Medicean Library in Florence. According to Breslin in 2012 p400 (Mark's biography), “He achieved just the kind of feeling I'm after - he makes the viewers feel that they are trapped in a room where all the doors and windows are bricked up, so that all they can do is butt their heads forever against the wall.”
However, it was way brighter and airier than he expected when it comes to the mood of the space, and on top of that, The lead wasn't viewers who were supposed to be but a restaurant itself. That's the reason why he withdrew the contract, and after many twists and turns, the paintings came to Tate Britain. If you like to know more about him and his works in detail, I suggest you check Tate's website, and I even found some articles written in Japanese, so please have a look at them anyways.
Personally I like one of them called 'Black On Maroon'. You feel something heavy or being stuck while being in the space as I mentioned, but you find it soft at the first time. I'm not sure whether this is only about this series or not, but these are called meditational paintings, and good for your eyes subconsciously to stimulate parasympathetic nervous system. Also the guy who was with me in the gallery said 'If you focus on the bottom right corner, it starts shrinking and stretching…' ( and it was actually shrinking as he said!).
Rothko says. In that way, it can be said his works can explain and urge human being's fundamental feelings in the same way as spiritual paintings do.
It's completely off the topic, but let me talk about the books this old guy? gentleman mentioned: “Existentialism Is a Humanism”, “Being and Nothingness” both written by a famous philosopher in France, Jean-Paul Sartre. They're actually famous I think but have never had a chance to read. I look forward to learning about his point of view and him who lived in the same era as Camus!
I’d love to visit Tate Britain again by the way. This room, where Rothko's paintings are hung, are much darker than the other rooms, and I suppose they are doing so on purpose. It's literally so meditational, which makes me feel like I need to face them and even myself. Moreover, I feel the more times I see them in person, the more I might find new things from them. How incredible it is if that's so. Anyway that's it, it was about Mark Rothko. The next one will also be about works/artists in the gallery.
25/10/2022
Mark Rothko.
He is a Jewish/Russian artist from America. For this time, I'm just talking about this series of his work, not much about his life. This collection, which was originally made for the restaurant called Four Seasons in the Seagram Building in New York, was donated to Tate Gallery by him. He rented a large studio just for this project to see his paintings as one collection. Because this was the first time for him to make paintings as a series, he was even obsessed with or really into this project. He wasn't satisfied with the first series and he sold them individually.
He was subconsciously inspired by Michelangelo's walls in the Medicean Library in Florence. According to Breslin in 2012 p400 (Mark's biography), “He achieved just the kind of feeling I'm after - he makes the viewers feel that they are trapped in a room where all the doors and windows are bricked up, so that all they can do is butt their heads forever against the wall.”
However, it was way brighter and airier than he expected when it comes to the mood of the space, and on top of that, The lead wasn't viewers who were supposed to be but a restaurant itself. That's the reason why he withdrew the contract, and after many twists and turns, the paintings came to Tate Britain. If you like to know more about him and his works in detail, I suggest you check Tate's website, and I even found some articles written in Japanese, so please have a look at them anyways.
Personally I like one of them called 'Black On Maroon'. You feel something heavy or being stuck while being in the space as I mentioned, but you find it soft at the first time. I'm not sure whether this is only about this series or not, but these are called meditational paintings, and good for your eyes subconsciously to stimulate parasympathetic nervous system. Also the guy who was with me in the gallery said 'If you focus on the bottom right corner, it starts shrinking and stretching…' ( and it was actually shrinking as he said!).
I just express the essential feelings of human beings, such as tragedy, ecstasy, and fate.
As many of people often become so emotional they cry when they are in front of my paintings, I'm assuming my paintings can convey human's basic feelings.
People who cry seeing my paintings have the same religious and spiritual experience as I do when I paint. It is wrong to explain art just by the relation of the colours.
As many of people often become so emotional they cry when they are in front of my paintings, I'm assuming my paintings can convey human's basic feelings.
People who cry seeing my paintings have the same religious and spiritual experience as I do when I paint. It is wrong to explain art just by the relation of the colours.
Rothko says. In that way, it can be said his works can explain and urge human being's fundamental feelings in the same way as spiritual paintings do.
It's completely off the topic, but let me talk about the books this old guy? gentleman mentioned: “Existentialism Is a Humanism”, “Being and Nothingness” both written by a famous philosopher in France, Jean-Paul Sartre. They're actually famous I think but have never had a chance to read. I look forward to learning about his point of view and him who lived in the same era as Camus!
I’d love to visit Tate Britain again by the way. This room, where Rothko's paintings are hung, are much darker than the other rooms, and I suppose they are doing so on purpose. It's literally so meditational, which makes me feel like I need to face them and even myself. Moreover, I feel the more times I see them in person, the more I might find new things from them. How incredible it is if that's so. Anyway that's it, it was about Mark Rothko. The next one will also be about works/artists in the gallery.
25/10/2022
1125/10/2022
Black On Maroon (1958)
markrothko